Welkom bij

Wereldwinkel IJsselstein

Blog Wereldwinkels kraken en piepen.

Wereldwinkels kraken en piepen. Nee, niet van ouderdom, zoals de afgelopen dagen door verschillende media is gesuggereerd, maar omdat we een nieuwe koers zijn ingeslagen.

 

De afgelopen dagen is in verschillende media gesproken over “Einde oefening voor de Wereldwinkel”. Wij spreken liever van een nieuwe oefening: een nieuwe start. Het sluiten van een winkel is inherent aan retailing in het algemeen. Overal sluiten winkels. Ook de Wereldwinkels ontlopen dit lot niet. Maar helaas is er zeker geen sprake van “Missie geslaagd” vanwege de groei van fairtrade food in supermarkten, helaas niet.

Natuurlijk juicht de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels de groei van food in de supermarkten toe en sterker, we zijn zelfs apetrots omdat het de Wereldwinkels waren die in 1969 aan de wieg stonden van deze ontwikkeling door de verkoop van koffie, thee en later ook eerlijk chocolade.

De heerlijke chocolade van Tony's Chocolonely heeft – mede door de Wereldwinkels van de Landelijke Vereniging – een enorme bekendheid gekregen. We zien ook dat de omzet fairtrade food artikelen elk jaar groeit en de beschikbaarheid ervan in supermarkten en andere retail/horeca locaties toeneemt. Dat dit deel van onze missie is geslaagd, daar zijn we enorm trots op. Maar er blijven helaas nog steeds volop redenen om onze strijd tegen armoede verder voort te zetten.

De focus ligt nu, en voor de toekomst, naast foodproducenten, veel meer op de makers van manden, vazen, kaarsen, glaswerk en vele andere moderne interieurproducten en gebruiksartikelen. Wij geloven dat er ruimte is op de Nederlandse markt voor deze eerlijk gemaakte cadeaus door ondernemers uit Afrika, Zuid-Amerika en Azië. En als die er nu niet is, moeten we die creëren. Ons uitgangspunt “Trade not Aid” blijkt meer aan de orde dan ooit.

Dat het niet gemakkelijk is in deze tijd, waarin veel retailers het moeilijk hebben en grote ketens zelfs hun deuren hebben moeten sluiten, moge duidelijk zijn. Sinds 2012 heeft ook een deel van onze winkels haar deuren moeten sluiten vanwege teruglopende omzetten en minder beschikbare vrijwilligers. Neemt niet weg dat we met bijna 200 winkels en 7000 vrijwilligers een stevig landelijk winkelnetwerk hebben in steden en dorpen.

Wereldwinkels zijn in transitie naar een moderne winkelformule met eerlijke cadeaus.

In Bussum zijn we daar volop mee bezig en behoren we tot een van de voorlopers in wereldwinkelland. Het assortiment is de laatste twee jaar drastisch veranderd. Veel meer gericht op gebruiksartikelen, fairtrade, ecologisch of duurzaam. Dat klanten dat waarderen zagen we terug in een omzetstijging van 20% in 2015. En daar profiteren de producenten, hun families en gezinnen in ontwikkelingslanden van. Het vrijwilligersbestand is verjongd. De kleuren paars en geel zijn van onze gevels gehaald en hebben een fris eigentijds uiterlijk gekregen. Volgende maand starten we met het opknappen van de binnenkant. Er wordt geschilderd, de verlichting wordt verbeterd naar duurzaam led, de schappenkasten worden aangepast met nieuwe delen, Sherpa Hout gaat daarmee aan de slag, en de vrijwilligers (o.a. via NL Doet) gaan de planken met white wash interieur verf behandelen. We hebben in de afgelopen twee jaar onze klantenkring uit kunnen breiden en zien verjongen. En daar zijn we heel blij mee. Trots voelen we ons als ze zeggen: wat een leuke wereldwinkel!

De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels ontwikkelt een nieuw online winkelkanaal om nog dichterbij de consument te staan en om onze missie te ondersteunen, met prachtige artikelen en verhalen. Met deze nieuwe webshop verleiden we de groeiende groep online consumenten tot de aankoop van een eerlijk cadeau. Daarnaast ontwikkelen we op basis van wat klanten ons vertellen, nieuwe assortiment lijnen.

Dus einde oefening voor de Wereldwinkels? Het is wat ons betreft niet aan de orde. De vrijwilligers, Wereldwinkels en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels werken harder dan ooit samen aan een prachtige toekomst voor onze producenten en de winkels. Hiermee waarborgen wij onze missie om producenten uit ontwikkelingslanden de kans te geven om een beter bestaan op te bouwen. We roepen consumenten op om ons hierin te steunen en te kiezen voor een eerlijk cadeau. Want echte momenten verdienen een eerlijk cadeau uit een bijzondere winkel.